Sven Delblanc om Alice Munro, 2013 Ă„rs Nobelpristagare i litteratur

I dag, den 10 oktober 2013, meddelade Svenska Akademien att den tilldelat den kanadensiska författaren Alice Munro Ärets nobelpris i litteratur. Med anledning dÀrav publicerar vi en artikel om Munro av Sven Delblanc, sjÀlv född i Kanada. Artikeln var ursprungligen införd i Expressen30/3 1984.

Alice Munro, en diktens kartograf i full fÀrd med att mÄla Kanada

Fantasi kallas en kombinatorisk förmÄga, som kan verka med likhetsassociationer, ibland med minnesbilder, som förenas pÄ ett ovÀntat sÀtt.

NÀr fantasin arbetar sÄ med sprÄket Àr den vÀrdefull för diktaren; av en skapande poet eller berÀttare förvÀntar vi oss nya möten i sprÄket.

Dock bör inte sprĂ„kfantasin arbeta godtyckligt som i följande utsago: ”Den harmynte vaccinatören finner en spik i den vĂ€lklĂ€dde generalens brunn.” Detta skrevs av fakiren Falstaff och Ă€r kanske roligt i sitt sammanhang, men har inte nĂ„gon konstnĂ€rlig effekt, sĂ„dana sprĂ„kliga kombinationer massproduceras av schizofrena mĂ€nniskor. Den sprĂ„kliga kombinationen mĂ„ste styras av enkonstnĂ€rlig plan, som i följande enkla exempel frĂ„n Baudelaire: ”Jag Ă€r enkyrkogĂ„rd som mĂ„nen fasar för.” Vi Ă€r numera vana vid modernistiskt sprĂ„k, och detta Ă€r inte lika chockerande för oss som för Baudelaires samtida, som undrade över en kyrkogĂ„rd som kunde tala om sig sjĂ€lv i första person och en mĂ„ne som var sĂ„ mĂ€nskligt lĂ€ttrörd.

Nu upplever vi genast den emotionella effekten, en förnimmelse av kÀnslodöd i förtid, av begravda hopp.

Fantasins betydelse för dikten Àr vi alltsÄ medvetna om mycket pÄ grund av romantikens estetik. Minst lika viktigt Àr minnet, stora diktare Àr ofta minnesgenier.

Det Àr inte vilket minne som helst man kan anvÀnda, att minnas Sveriges Kommunikationer utantill gör ingen till diktare. Som ni vet mÄste vi glömma det mesta för att orka uthÀrda och minnas bara det som Àr viktigt för vÄr överlevnad, biologiskt, socialt.

Stora diktare tycks ofta förunnade förmÄgan att behÄlla i minnet just dessa fÀrglysande mosaikstycken av det förflutna som de kan anvÀnda i sin konst. Strindberg kunde aldrig glömma gamla oförrÀtter, de var plÄgsamma sandkorn i hans minne, kring vilka han kapslade dramatikens pÀrlemor. Hjalmar Bergman hade ett förunderlig tminne för Ätbörder och gester, barnets minne av kropparnas sprÄk.

En stor minneskonstnÀr Àr Alice Munro, en av mÄnga begÄvade kanadensiska författare som nu trÀder fram i stor myckenhet.

FrĂ„n sin barndom i Wingham, Ontario, bĂ€r hon med sig dessa mosaikbitar av minne varav hon byggersina bilder i mĂ„nga utmĂ€rkta noveller och i den nu översatta (av Karin Benecke)Tiggarflickan. Diktare antar för mig gĂ€rna mĂ€nskliga bilder, och för mig Ă€r hon en söt och lite slampig tonĂ„rstjej, med klipska blickar och ett spydigt leende i mungipan, ett uttryck som inger pojkarna en krypande osĂ€kerhet – Ă€r jag skitig pĂ„ nĂ€san? Har jag glömt knĂ€ppagylfen? Tigger hon stryk eller vill hon bli pussad bakom en dörr?

Novellen eller Ă„tminstone det episodiska Ă€r hennes naturliga form, och den hĂ€r ”romanen” Ă€r en episodisk berĂ€ttelse om en kvinnas vĂ€g frĂ„n den bigotta smĂ„staden i Ontario till konstnĂ€rlig verksamhet i Toronto och andra storstĂ€der.

Det Àr vÀl sjÀlvbiografiskt kan man tÀnka, men framför allt typiskt för en kvinnofrigörelse som gÄtt sÄ rasande snabbt i Kanada, frÄn nybyggarkvinnans mödosamma liv med kök och kyrka och arton barn till moderna yrkeskvinnor med Marx och Freud och aborter och arton Àlskare och sjÀlvförverkligande och valium och psykoanalyser. Den gamla livsformen Àr omöjlig, den nya ofta nog problematisk.

Barndomens smÄstad Àr en miljö att hata och fly bort ifrÄn, ibland nostalgiskt lÀngta till. Men till slut visar sig ocksÄ smÄstaden förÀnderlig, en Äterkomst Àr inte lÀngre möjlig.

Rose heterflickan i West Hanratty, en klipsk jÀnta som fÄr stipendium och kommer sig upp hÀr i vÀrlden, till en början med ett rikt gifte, som vÀcker hemstadens brinnande avund och beundran. Dock, sÄnt kan man Ànnu förstÄ, det Àr en av traditionen helgad flyktvÀg för söta flickor i stan. NÀr Rose skiljer sig ochblir aktris kan man inte följa med lÀngre, nu trÀder fördomarna i verksamhet.

Kvinnan mellan Àldre och nyare roller, detta illustrerar Alice Munro som alltid med stor konkretion. Vad en modern kvinna bör vara lÀr sig Rose av den aktningsvÀrda doktor Henshawe, en kvinnosakskvinna av gammalt mÀrke, som sannolikt blir lite besviken pÄ sin hetblodiga elev. Den gamla kvinnorollen företrÀds av styvmodern Flo, som Àr en monumental studie i primitiv kvinnlighet, vidskeplig,konservativ, slaviskt undergiven jantelagen och andra lokala auktoriteter.

Mycket kan mankÀnna igen frÄn den svenska kvinnolitteraturen, men genomgÄende Àr dessa kanadensiska kvinnor mer tappra, muntra och stolta i berÀttelsen om sina missöden, mer böjda för sjÀlvironi Àn för sjÀlvömkan.

Ja, det Ă€r en förtrĂ€fflig bok, att varmt anbefalla, Ă€ven om min egen favorit Ă€r barndomsskildringen Lives of Girls andWomen, dĂ€r Munros minnesbegĂ„vning firar triumfer. Kloka förlagsherrar har vĂ€l kalkylerat i den trendighet som utmĂ€rker vĂ„ra s k kritiker och som möjligen kan göra denna bok intressant som kvinnorollsdebatt. ÄndamĂ„let helgar medlen.

Jag Ă€r glad ochrörd och lite stolt över denna senkomna blomstring i den kanadensiska litteraturen, samtidigt en aning förbryllad. Landets historia bjuder pĂ„ motiv för mĂ€ktig epik, koloniseringen och konflikterna mellan fransmĂ€n och britter, kampen mot USA, indianerna, de etniska grupperna, tvĂ„ vĂ€rldskrig, depressionen
Vad man vĂ€ntat sig vore vĂ€l nĂ„gon skulderbred epiker med hĂ„r pĂ„ bröstet, nĂ„got i stil med den Steinbeck som skrev Vredens druvor.

I stĂ€llet kommer en radda tjejer, ofta brokigt klĂ€dda med tvivelaktig smak, elaka och grova i mun, skarpa i blicken, skvallersjuka, ofantligt charmerande
 Ja, det Ă€r bara att tacka och ta emot förstĂ„s.

Samtidigt Ă€ngslas man lite för jĂ€ntornas öde hĂ€r i vĂ€rlden. Ska de hamna i rövarhĂ€nder och tvingas gĂ„ pĂ„ bestsellerstrita ”söder om linjen”, i USA? Hur ska en europeisk publik förstĂ„ det speciella i deras erfarenhet? Kanada Ă€r nĂ€mligen mycket olikt detta USA, som vi redan vet sĂ„ mycket om genom bio, böcker och TV. Kanada Ă€r mycket annorlunda, och dess provinser olika varandra inbördes.

Alice Munros lantliga Ontario kan verka lite primitivt för en ovan lÀsare, men för oss i grannprovinsen Manitoba var det yppigt och vÀlmÄende som romerska kejsarriket,rikt och kultiverat och svept i en solnedgÄngsdager av gyllene dekadens. För folket i Ontario var grannarna i Manitoba enkla nybyggare, lantisar med halm ihÄret.

Ack, ja, Kanada Àr Ànnu en vit flÀck i litteraturen. Som synes Àr dock diktens kartografer i full fÀrd med sitt arbete.

Expressen 30/3 1984