Boken om "Hedebyborna" har fÄtt fina recensioner - lÀs hÀr!
Hedebyborna - en berÀttelse om en TV-serie av HÄkan ErsgÄrd, utgiven och redigerad av Jesper ErsgÄrd, har recenserats av Magnus Eriksson i Svenska Dagbladet, Jan-Olov Nyström i Södermanlands Nyheter och Mikael Löwegren i nÀttidningen Kulturen. Recensionerna Äterges nedan:
Filmningen av Hedebyborna gick inte alltid pÄ rÀls
Förr gjordes det bra tv-serier i Sverige. Det var innan de kommersiella tv-kanalerna likriktade utbudet och pĂ„ den tiden orden public service betydde nĂ„got. Den bĂ€sta svenska tv-serien var âHedebybornaâ baserad pĂ„ Sven Delblancs romaner. HĂ„kan ErsgĂ„rd regisserade och Delblanc skrev manus. Det blev tre serier: 1978, 1980 och 1982. Den fjĂ€rde delen av Delblancs romansvit om Hedeby blev aldrig tv-serie.
âHedebybornaâ utmĂ€rktes av fantastiskt skĂ„despeleri, bĂ„de av etablerade skĂ„disar och nykomlingar som Nina Gunke och Allan Svensson. Den prĂ€glades ocksĂ„ av ErsgĂ„rds utsökta bildberĂ€ttande och av Delblancs egensinniga lösningar i omvandlandet av sitt romantekniska fyrverkeri till en tv-epik dĂ€r myt och realism blandades i ett visuellt överdĂ„d utan motsvarighet i tidigare eller senare svensk tv-dramatik.
Men allt var inte frid och fröjd under inspelningarna. Olle Berglund hade bestĂ€llt serien av ErsgĂ„rd till TV2, men Lars Löfgren, som dĂ„ var dramachef pĂ„ kanalen, stoppade planerna. TV1 ryckte in, men sedan drabbades inspelningarna av den sĂ„ kallade tidsandan. En fotograf Ă€ndrade pĂ„ kamerapositionerna och ansĂ„g att regissören skulle hĂ„lla sig till sitt, ty han bestĂ€mde det bildtekniska. Och Maria Hörnelius, som till en början var tĂ€nkt att spela Signe Svensson, ville Ă€ndra hela manuset: âJag tycker bara det Ă€r synd att handlingen Ă€r fokuserad pĂ„ baronen och den besuttna klassen nĂ€r det skulle vara sĂ„ mycket mer intressant att berĂ€tta om de utsugna arbetarna vid kalkbruketâ.
Om detta och mycket annat berĂ€ttar HĂ„kan ErsgĂ„rd i boken âHedebybornaâ med underrubriken âEn berĂ€ttelse om en TV-serieâ. ErsgĂ„rd avled 1998, men för nĂ„got Ă„r sedan Ă„terfanns ett manus till vad som skulle ha blivit en bok med hans minnen frĂ„n inspelningarna. Manuset har redigerats av sonen Jesper ErsgĂ„rd och ges nu ut av DelblancsĂ€llskapet. Boken rymmer ocksĂ„ ett rikt bildmaterial och flera av de brev som Delblanc skrev till HĂ„kan ErsgĂ„rd under arbetet med tv-serien.
Det Àr genomgÄende ljuvlig lÀsning. HÄkan ErsgÄrd skriver med pÄkopplat temperament, men ocksÄ med kÀrlek. Han ger hiskeliga interiörer frÄn tv-bolagets tekniska byrÄkrati (han fick sjÀlv köpa en videoutrustning som underlÀttade utomhusinspelningarna) och frÄn tidens stormötestyranni, men ocksÄ tillgivna portrÀtt av skÄdespelarna, Àven de som ville störta bÄde honom och Sven Delblancs manus i gruset.
Det Àr oavbrutet underhÄllande, Àven om jag nÄgon gÄng slÄs av tanken att alla konflikter kanske inte enbart berodde pÄ nÄgon annan; ErsgÄrd skriver ocksÄ att han inte Àr alldeles lÀtt att ha att göra med alla gÄnger.
LĂ€sningen blir inte mindre roande nĂ€r temperamentet skruvas upp ytterligare nĂ„gra varv av Delblancs brev. Han Ă€r övertygad om att Hedebyborna Ă€r den bĂ€sta tv-serie som producerats i landet, och han skrĂ€der inte orden om annan svensk tv-dramatik. Inför âRaskensâ kĂ€nner han bara trött förakt, och om Keve Hjelms fina dramatisering av âGodnatt, jordâ skriver han att âIvar Lo har massmediavĂ€nsterns stöd, dĂ€rav berömmet Ă„t Keveâ.
Fast om jag minns rĂ€tt blev den serien monumentalt nergjord av tv-kritiken. DĂ„ stĂ€mmer Delblancs spĂ„dom om senare tv-dramatik bĂ€ttre: âVad i helvete Ă„terstĂ„r? Göra svenska skitserier, deckare och sĂ„nt.â
Magnus Eriksson i Svenska Dagbladet 30 juli 2010
Svensk tv-historia blev till i Trosa
NÀr Hedebyborna hade tv-premiÀr 1978 sÄgs serien av miljoner svenskar. Miljoner sÄg Àven de sentida repriserna. Hedebyborna blev en av dessa sÀllsynta kulturhÀndelser som skapade en gemensam referens. HÀlften av svenska folket hade nÄgonting att förhÄlla sig till under fikarasternas smÄprat.
I grunden var det Sven Delblancs förtjÀnst, det förstÄr man under lÀsningen av boken med samma namn som serien, skriven av seriens regissör HÄkan ErsgÄrd och redigerad av sonen Jesper.
HĂ„kan har gĂ„tt ur tiden, liksom mĂ„nga av de skĂ„despelare som bidrog till succĂ©n. Men det var Delblanc som skrev ett hĂ„llbart manus utifrĂ„n sin roman âĂ
minneâ.
Det betyder inte att allt omedelbart var givet. DÄvarande chefen för TV2, Lars Lövgren, sade tvÀrnej. Inte gick det att dramatisera Delblanc, och absolut inte pÄ det sÀttet man föreslog.
Som ofta under dessa Är fanns kreativiteten ute i provinsen, det blev Göteborgs-tv som gjorde jobbet. Ny teknik utmanade invanda yrkesroller under inspelningsarbetet och det som kallas tidsandan kom med politiskt korrekta invÀndningar (mera fokus pÄ de utsugna arbetarna) under sjÀlva skÄdespeleriet.
ErsgÄrds minnen av denna banbrytande svenska tv-historia Àr rolig, men ganska osorterad lÀsning. Redigeringen har varit ytterst aktsam, stort och smÄtt blandas. Det Àr lite av en arkivupplevelse att lÀsa boken som bygger pÄ ErsgÄrds efterlÀmnade minnesanteckningar, mer Àn pÄ ett regelrÀtt manus. I slutet av boken finns ocksÄ rent dokumentÀrmaterial i form av brev frÄn Sven Delblanc till regissören.
Hedebyborna borde ha spelats in i Delblancs eget VagnhĂ€rad, men dĂ€r hade tiden alldeles kört ifrĂ„n historien, sĂ„ det blev Trosa i stĂ€llet, âen skĂ€rva som heter Hedeby, en bygd i Sörmlandâ som mon Cousin sirligt sĂ€ger i seriens inledning. DĂ€r fanns Ă€nnu historiens nödvĂ€ndiga minnen, men inte enbart dĂ€r. Avgörande scener spelades in i Vad, vĂ€ster om Nyköping, i Bettna, öster om sagda stad och i GĂ„rdsjö, dĂ€r blev scenerna frĂ„n turisthotellets uteservering till.
Hedeby Àr inte en nyckelroman. Handlarna, baron, fjÀrsman och alla de andra arketyperna ska röra sig i en smÄstadsmiljö som Àr lika arketypisk som de sjÀlva och lika igenkÀnnlig. Och de ska spela sina spel i en tid som sÄg Sverige gÄ frÄn bondeland med fast klassbesÀttning till stadsland med stor rörelse, vÀlstÄnd och saknad.
PÄ det viset kan vi alla minnas vÄra gemensamma minnen, frÄn tider nÀr bygden kunde samla sig till storverk som Ärensningar, nÀr varje by eller smÄstad hade en fjÀrsman eller en annan fyllbult som kördes hem pÄ kÀrra och handlarn var snÄl, men mÀnsklig och nÄgra arbetare var ordentliga och fattiga medan andra bara var fattiga och förfallna.
Med sin speciella begÄvning att förena det grovkorniga med det förfinade, som den bondestudent han var, kunde Delblanc skapa den stora, folkligt förankrade tv-teatern.
Han var ju inte snöpt medelklass, som de tv-chefer som inte förstod. HÄkan ErsgÄrd förstod dÀremot. Hedebyborna blev bekrÀftande och folkkÀr, inte för att den var instÀllsam, utan för att den rÀttvist visade en omvÀlvande tid och dess rörelse
Jan Olov Nyström i Södermanlands Nyheter 6 september 2010
Hedebyborna i vÄra hjÀrtan
Hedebyborna korades i somras av radioprogrammet Kino i P1 till den bÀsta svenska tv-serien nÄgonsin. Den gick ursprungligen i tre omgÄngar Ären 1978, 1980 och 1982 och finns numera tillgÀnglig pÄ dvd. Vid en repris i fjol sÄgs serien av 740.000 svenskar. Det Àr verkligen inte illa för en trettio Är gammal tv-produktion - Kino verkar inte vara sÄ fel ute.
Mannen som gjorde film av Sven Delblancs fyra romaner om Hedeby (som utkom Ären 1972-76) var regissören HÄkan ErsgÄrd. Vid sin död 1998, inte mer Àn 64 Är gammal, arbetade han pÄ en bok om teveseriens tillkomst. Den har nu fÀrdigstÀllts av hans son Jesper ErsgÄrd och heter kort och gott Hedebyborna.
I berÀttelsen om tv-serien Àgnas mycket energi Ät att beskriva motstÄndet frÄn den byrÄkratiska SVT-kolossen. Stelbentheten verkar ha varit monumental och den nya inspelningsteknik - videon - som möjliggjorde projektet uppfattades av mÄnga som ett hot och inget annat. Och inom filmteamet stÀllde de dÄförtiden rött revolutionÀra till med problem.
Gamla strider blir lÀtt nattstÄndna. Det var trots allt mer Àn tre Ärtionden sedan, och segern vanns ju: vi tog Hedebyborna till vÄra hjÀrtan och publiksuccén var ett faktum. Detta "Sverige i miniatyr" - som det heter i det allra första tv-avsnittet - har kommit att bli en del av vÄrt kulturarv. ErsgÄrd fick slÄss för hög konstnÀrlig kvalitet och nytÀnkande kring hur ett drama kunde gestaltas i tv-mediet - och det gav utdelning. Hedebyborna har en hÄllbarhet som gör att den stÄr sig Ànnu.
Roligare Àn de gama striderna Àr att se pÄ bilderna frÄn inspelningarna, eller att lÀsa minnesbilderna av nÄgra av skÄdespelarna. Men det som verkligen lyfter boken Hedebyborna Àr de brev frÄn Sven Delblanc som citeras och i nÄgra fall publiceras i sin helhet. NÀr han skrev manus jobbade Delblanc mycket nÀra ErsgÄrd, och de tvÄ fortsatte att diskutera. Att Delblanc var en brevskrivare av rang Àr ingen hemlighet. De utdrag som finns i ErsgÄrds bok gör det tydligt att vi saknar en utgÄva av Sven Delblancs brev.
Mikael Löwegren i nÀttidningen Kulturen