Sven Delblanc och TV-realismen av Leif Furhammar
(FrÄn DelblancsÀllskapets och ABFs seminarium 3 x Delblanc 13 november 2010)
Sven Delblanc tyckte uppenbarligen att TV var en alldeles för viktig sak för att överlÀmnas Ät TV-folk. Han utvecklade i olika sammanhang ett lustfyllt, vÀlformulerat och ganska grinigt förakt för televisionen.
I och med uppdraget att göra TV av âHedebybornaâ blev han sjĂ€lv lĂ„ngsiktigt involverad i verksamheten.
Uppgiften visade sig vara mer pĂ„frestande Ă€n han rĂ€knat med. Det var mycket svĂ„rare att skriva för TV Ă€n att skriva romaner. âHade jag anat vilket HELVETES arbete detta innebar hade jag aldrig skrivit pĂ„ den prickade linjenâ skriver han i ett brev till regissören HĂ„kan ErsgĂ„rd. Irritationen har flera orsaker och riktar sig Ă„t olika hĂ„ll. Han klagar stĂ€ndigt pĂ„ trögheten och konservatismen hos TV-ledningen, samtidigt som han som alltid Ă€r beredd att anklaga sig sjĂ€lv nĂ€r det uppstĂ„r konstnĂ€rliga problem. Men i grunden berodde störningarna pĂ„ fundamentala skillnader mellan medierna.
En del hade förstĂ„s med triviala ekonomiska realiteter att göra. Skriver man böcker kostar det inte mer att skriva om slott Ă€n om kojor eller för den delen om arbetet pĂ„ Ă„ker och Ă€ng eller i fabrik. Televisionen har andra villkor. Det kunde komma besked frĂ„n TV av den hĂ€r typen: âSkriv för milde farao inga fler exteriörer, det blir för dyrt!â Och sĂ„ mĂ„ste han i stĂ€llet sĂ€tta Hedebyborna inomhus att dricka otaliga koppar kaffe, eller vid groggbordet pĂ„ Stadshotellet. Prat i stĂ€llet för gestaltning.
Men Delblanc hade framför allt en lÄngsiktig mÄlsÀttning som det var svÄrt att vinna gehör för hos TV-ledningen. Det var inget ansprÄkslöst projekt han tagit pÄ sig: han ville lyfta den svenska tevedramatiken ur realismens trÀsk!
Vad betyder nu det?
Delblancs motvilja mot realismen var dels artspecifik för det aktuella seriedramat âHedebybornaâ. För honom var varken romansviten eller TV-serien nĂ„gon autentiserande verklighetsbeskrivning. Hans avsikt var att berĂ€tta en mytisk historia â och myten har andra verkningsmedel Ă€n realism.
Hans antipati mot realismen hade ocksÄ en mer allmÀngiltig rÀckvidd.
NÄgra huvudpunkter i Delblancs motvilja mot den gÀngse TV-dramatiska estetiken Àr lÀtta att urskilja. Det Àr tydligt hur han i praxis försökte angripa den med en rad subversiva attacker. Ibland lyckades han faktiskt - med tillhjÀlp av regissören HÄkan ErsgÄrd som var med honom hela vÀgen.
Det kĂ€rvade med realismen redan i portgĂ„ngen, i sjĂ€lva anslaget till TV-serien, dĂ€r Mon Cousin kommer Ă„kande i droska genom det sörmlĂ€ndska landskapet och börjar prata med kameran om hur det stĂ„r till i det svenska samhĂ€llet 1937. âTillĂ„t mig presentera Sverige! Moder till oss alla, styvmor till de flesta. LĂ„t mig visa en skĂ€rva som heter Hedeby!â
Hans monolog Àr ett lysande grepp för att inleda berÀttelsen om Sveriges förvandling frÄn feodalt bondesamhÀlle till socialdemokratiskt folkhem. Men pÄ sjuttiotalet tycks det ha varit vÀsensfrÀmmande för den standardiserade tevedramatiken.
Det problematiska var förstÄs det originella berÀttarperspektivet som Delblanc förlÀgger hos Mon Cousin. Dels ingÄr han i fiktionen, dels stÄr han utanför den som en betraktare och genomskÄdare och kommentator. Ibland tycks han allvetande och mÀrkvÀrdigt privilegierad, han som till och med har tilltrÀde till kameran. (Det hÀr var ÀndÄ en avsevÀrd förenkling jÀmfört med de konkurrerande berÀttarperspektiven som karaktÀriserar romanerna.) SÄdana tvetydigheter stÀmde inte alls med den omhuldade realism som TV odlade - och som Delblanc alltsÄ ville motarbeta. Det var en seger över realismen att han och ErsgÄrd i alla fall lyckades förverkliga denna modernistiska avvikelse frÄn normen.
Det âosynligaâ berĂ€ttandet i den gĂ€ngse tevedramatiken innebar en auktoritĂ€r estetisk konservatism som Delblanc ogillade. I konventionell â alltsĂ„ realistisk â TV-dramatik tycktes allt liksom berĂ€tta sig sjĂ€lv utan att ifrĂ„gasĂ€ttas. Som om det fanns bara en sanning att redovisa om mĂ€nniskor och mĂ€nniskors handlingar.
Mon Cousins sÀtt att ibland kliva ur och tillbaka in i fiktionen Àr ett angrepp pÄ det konventionella illusionsberÀttande som Delblanc tyckte sig se överallt i TV. Delblanc Àr full av bitande ironier nÀr han angriper den samtida illusionistiska repertoaren som pÄ TV. Han utpekar verkligen syndarna.
Mest illa tyckte han om âRaskensâ med sin skvalande realism och sin jĂ€mntjocka sjĂ€llöshet. Till Raskens Ă„terkommer han gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng under oupphörliga fnysningar. Den ungefĂ€r samtidiga âGod natt, jordâ var en annan ultrarealistisk historia. För regissören Keve Hjelm hyser han en sorts motvillig respekt men förutspĂ„r med stor tillförsikt att âHedebybornaâ i lĂ€ngden ska visa sig hĂ„llbarare som konstverk. Han föraktar och förbannar de realistiska samlagsscenerna i âEn dĂ„res försvarstalâ och utbrister âFan ta Grede!â
Till den föraktliga realismen rÀknar Delblanc ocksÄ den rigida mÀnniskosyn som regerade i tidens tevedramatik. Hur dramerna Àn sÄg ut i övrigt ansÄg han att de var fotade i samma enkelspÄriga mÀnniskouppfattning. Den som var sÄ enkel att anvÀnda just för att schablonerna var igenkÀnnliga för folk och hela tiden strök tittarnas psykologiska fördomar medhÄrs.
Delblanc har andra ambitioner. I stĂ€llet för att bygga pĂ„ TV:s vanliga behavorism vill han antyda nĂ„got om mĂ€nniskors rikedom och komplexitet, skriver han. För Delblanc Ă€r mĂ€nniskan lĂ„ngt mer mĂ„ngfacetterad Ă€n sina handlingar. Det ingĂ„r i hans humanistiska medkĂ€nsla att ta fram det oförstĂ„dda, det som inte syns i handlingarna.TvĂ„ psykologier fĂ„r brytas mot varandra i âHedebybornaâ. Dels Ă€r mĂ€nniskor verkligen determinerade av sina givna villkor och roller och omstĂ€ndigheter. Det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n. Men dels finns det ocksĂ„ en annan helhetssyn, den som sĂ€ger att ingenting Ă€r slutgiltigt. Det intrĂ€ffar oförutsĂ€gliga sprĂ„ng i den enskilda mĂ€nniskans utveckling. Det hĂ€nder mirakel med mĂ€nniskor.
Delblanc lyckades faktiskt smuggla in nĂ„gra sĂ„dana mĂ€nskliga förvandlingar i âHedebybornaâ. Nikodemus, klassklĂ€ttraren Ă€r en, han som en dag reser sig ur sin förnedring för att ta rodret i kommunen. Ville VingĂ„ker Ă€r en annan, avskummet som lyfter eller lyfts ut ur sin bestĂ€mmelse.
I den motbjudande realismen ingĂ„r enligt Delblanc ocksĂ„ den âstĂ€mningens enhetâ som brukar prĂ€gla tevedramatiken. AlltsĂ„ den emotionella monotonin, rĂ€dslan för att blanda stilar och kĂ€nslolĂ€gen. Han vill ge utrymme Ă„t grotesken, farsen, det barocka, melodramen, lynneskasten, stilbrotten. Han lyckades ganska bra med det i âHedebybornaâ. HĂ€r finns gott om hĂ€ftiga kĂ€nslokast, plötsliga stĂ€mningsförĂ€ndringar, buskiskomik i hĂ€larna pĂ„ tragedin och tvĂ€rtom. Delblanc och ErsgĂ„rd tar ut svĂ€ngarna Ă„t alla hĂ„ll pĂ„ ett sĂ€tt som var högst okonventionellt.
Hur ska man utvÀrdera det estetiska revoltförsöket? Man kan knappast pÄstÄ att det Àr de hÀr antirealistiska avsikterna som sÀtter sin prÀgel pÄ serien.
Delblanc sjĂ€lv reagerade som sĂ„ ofta vĂ€ldigt kluvet inför slutresultatet. Först med förtvivlan och överkĂ€nslighet för kritik, varvat med sjĂ€lvförebrĂ„elser för de egna tillkortakommandena. PĂ„ lite distans Ă€r han Ă€ndĂ„ rĂ€tt nöjd. âVi vann i alla fall. Folket Ă€lskade ju stycket.â
Genom hela processen förhöll han sig obrottsligt lojal med regissören HÄkan ErsgÄrd. Och vice versa. Det var Delblanc och ErsgÄrd mot resten av TV-vÀrlden.
ErsgĂ„rd uppdrag var att förverkliga det möjliga i Delblancs visioner. Om samarbetet med Delblanc och tillkomsten av den lĂ„nga dramaserien skriver HĂ„kan ErsgĂ„rd i den postumt utgivna boken âHedebyborna â en berĂ€ttelse om en TV-serieâ. Det Ă€r en bok dĂ€r man för en gĂ„ngs skull fĂ„r se in i verkstan, se hur maskineriet fungerar och inte fungerar. Det rĂ„der ett beklagligt underskott pĂ„ den sortens stoff i den film- och TV-historiska litteraturen. Det har alltid ansetts lite skamligt att bjuda in publiken att se vilket glanslöst grovarbete det Ă€r att skapa för film och teve.
Mest skriver ErsgÄrd om motgÄngarna, all möda och kamp, det vardagliga slitet, allt som blev skrÀp, vÄndan efterÄt. Mycket gick snett utefter vÀgen. En del av problemen var desamma som alltid uppstÄr nÀr ett stort projekt Àr pÄ gÄng, andra Àr specifika för den hÀr tiden och den hÀr inspelningen.
Den första smĂ€llen t ex var utomordentligt prĂ€glad av sin tid. En av cheferna pĂ„ TV2 hade bestĂ€llt manus av Delblanc och knutit upp ErsgĂ„rd som regissör. Det hĂ€r intrĂ€ffade mitt under den ryktbara vĂ€nstervridningens skördetid vid mitten av sjuttiotalet, vilket innebar att kanalens beredningsgrupp mĂ„ste ta stĂ€llning innan nĂ„got produktionsbeslut kunde fattas. Och den mĂ€ktiga beredningsgruppen refuserade â trots att manus faktiskt var bestĂ€llt. Delblancs odogmatiska historiesyn var uppenbarligen inte renlĂ€rig nog för att accepteras pĂ„ den röda kanalen. Som hĂ€mnd gick ErsgĂ„rd till den aningen mindre röda konkurrentkanalen TV1 och till dramachefen i Göteborg Gunnar Hagner. DĂ€r togs han emot med öppna armar, men inte med sĂ€rskilt mycket pengar.
SVT kunde Ă€ven i övrigt vara en tungrodd skuta, t ex rent organisatoriskt. Ănda sedan radiotiden har det rĂ„tt en latent konflikt mellan teknikledningen och den kreativa programsidan inom SR-koncernen. Nu ville ErsgĂ„rd sjĂ€lvsvĂ„ldigt satsa pĂ„ en ny elektronisk inspelningsteknik som inte provats hĂ€r tidigare men som innebar en lĂ„ngsiktig och billig lösning pĂ„ ett kinkigt inspelningsproblem. Den sortens eget företagande gillade inte teknikledningen. PrestigekĂ€nsligheten hos SVT-tekniken kom att bli en idelig tröghetsfaktor under den lĂ„nga inspelningsperioden.
Att leda en omfattande inspelning Àr ett organisatoriskt, disciplinÀrt och socialpsykologiskt vÄgspel. MÄnga viljor mÄste samordnas och styras i gemensam riktning. Det var ErsgÄrds ansvar. SkÄdespelare kan ha sina nycker. Anders Ek var metodskÄdespelare. Trots att han var absolutist insisterade han pÄ att det skulle dofta sprit i glaset om han skulle bli berusad pÄ ett övertygande sÀtt. SÄ lÄngt handlar det mer om kuriositeter Àn om trubbel.
NĂ„gon gĂ„ng dyker det upp hĂ€ftiga politiska meningsskiljaktigheter Ă€ven i fortsĂ€ttningen â hur medgörlig fĂ„r en regissör vara nĂ€r det gĂ€ller avgörande rolltolkningar? Konflikterna tornar upp sig. En fotograf försöker i ett skede systematiskt underminera ErsgĂ„rds auktoritet och iscensĂ€tter faktiskt ett regelrĂ€tt myteri. Det löser sig med Guds försyn. Allt löser sig. ErsgĂ„rd behĂ„ller greppet.
HĂ„kan ErsgĂ„rd beskriver med Ă„terblicksroat jĂ€mnmod de praktiska problem som alltid mĂ„ste lösas pĂ„ inspelningar av det hĂ€r slaget. T ex det evinnerliga platsletandet. Hur plockar man ihop ett helt samhĂ€lle i bitar och fĂ„r det att se ut som en geografiskt och socialt sammanhĂ€ngande enhet? NĂ€stan ingenting gick att anvĂ€nda av Delblancs ursprungliga barndomsmiljöer i VagnhĂ€rad. De Ă€r i stĂ€llet hopplockade frĂ„n en mĂ€ngd olika orter pĂ„ lĂ„ngt avstĂ„nd frĂ„n varandra. Vi fĂ„r vara med och leta, ErsgĂ„rd guidar oss pĂ„ jakten genom det gamla Sörmland. Hur gör man för att pussla ihop menigheten till den stora begravningen nĂ€r det Ă€r omöjligt att fĂ„ alla skĂ„despelarna samlade samtidigt â man fĂ„r passa pĂ„ och filma dem var och en i nĂ€rmaste kyrka dĂ€r de rĂ„kar befinna sig. Kyrkorummet i Hedeby Ă€r hopplockat frĂ„n minst tio olika platser. Ett begrepp lanseras under inspelningen: âskĂ„despelardisponibilitetâ. Bristande skĂ„despelardisponibilitet Ă€r ett stĂ€ndigt gissel i en sĂ„ karaktĂ€rsrik serie som Hedebyborna. En av skĂ„despelarna var f ö katastrofalt indisponibel; ErsgĂ„rds vemodiga berĂ€ttelse om en av vĂ„ra verkligt stora aktörers sorti frĂ„n skĂ„despelarkarriĂ€ren hör till det mest tragiska man kan lĂ€sa.
ĂndĂ„ finns det nĂ„gra minnesvĂ€rda sekvenser i Hedebyborna dĂ€r nĂ€stan alla Ă€r med samtidigt. Dit hör den fantastiska byastĂ€mman i Handelsboden dĂ€r det ska bestĂ€mmas vilka som ska gĂ„ pĂ„ flotten. Alla karlarna Ă€r med. Det Ă€r en av pĂ€rlorna i serien,, dĂ€r allt det bĂ€sta och alla de bĂ€sta strĂ„lar samman i magisk förtĂ€tning.
Att filma pÄ öppen gata kan vara jobbigt nog i Stockholm, det Àr etter vÀrre i Trosa. Hur hanterar man en oregerlig folkmassa som trÀnger pÄ och sorlar och stÄr i nÀr Ingvar Kjellson kliver ur droskan i paraduniform pÄ torget. Det blir ett inferno som Kjellson i och för sig klarar galant nÀr man Àntligen kommer till skott. Men det tar en halv dag att spela in den lilla scenen. Sen blir den bortklippt i slutredigeringen.
Allt kan hÀnda, allt kan gÄ galet.
Vad tar man sig till nÀr en av skÄdespelarna rÄkar i slagsmÄl med ortsbefolkningen. Och vem kunde ana vilka farsartade inspelningsmödor som lÄg bakom den högtidliga poesin som vilar över Baron Urses sjÀlvmord?
SÄ gÄr dagarna, veckorna, mÄnaderna och Ären medan Hedebyborna kommer till. Det Àr en stÀndig kamp mot ovÀlkommet regn, störande flygplan, slarv, prestige, politik. Allt kan gÄ fel. Ingenting av det som gÄr fel fÄr synas.
Till sist, efter alla sorger och bedrövelser blev Hedebyborna fĂ€rdig, 18 avsnitt. Ămsom vin och ömsom vatten. Ibland alldeles lysande teve.
Efter trettio Ă„r utses âHedebybornaâ av svenska folket till den bĂ€sta svenska TV-serien nĂ„gonsin.
Och Delblanc var stolt. Ur sista brevet till HÄkan ErsgÄrd:
âVi har ju med Hedebyborna ocksĂ„ Ă€ndrat kraven pĂ„ hur en TV-serie kan och fĂ„r se ut. Kör Hemsöborna eller Raskens nu, efter Hedebyborna â och folk kommer att finna dem lĂ„ngsamma, trĂ„kiga, tröga, livlösa.â
- - -
Sven Delblanc: Mest personligt. Minnesbilder, dagboksblad, portrÀtt och andra texter. Red: Lars Ahlbom, DelblancsÀllskapet. Carlssons bokförlag.
HÄkan ErsgÄrd: Hedebyborna. En berÀttelse om en TV-serie. DelblancsÀllskapet. Hjalmarson & Högberg.